Hírek

2018. évi téli szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzés

Az előfizetők kétharmada már csak egy év hűségidőt vállalt

Rosszul járhat, ha megspórolja a biztonság árát

Megint a Ryanair lett a legrosszabb rövidtávú légitársaság

Biztonsági javaslatok közösségi oldalakhoz

Ne vágj ki minden fát!

Vásárlók megtévesztéséért 11 milliós bírság

Plázákban, vásárokban portyáznak a tolvajok

[Régebbi hírek]
 


Még több hír

 

2018. évi téli szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzés

Országszerte összesen 3.312 ellenőrzés, 117 figyelmeztetés, 14 tevékenység-korlátozás, valamint 125 darab – összesen 8.065.154 forintnyi – kiszabott bírság lett a téli szezonális mustra mérlege.
A széles körű szemle a boroktól és pezsgőktől kezdve, a szaloncukrokon, édességeken át a hús- és haltermékekig terjedt, beleértve a füstölt húsokat és a virsliket is. A hatósági ellenőrök 471 élelmiszer-előállító helyen, 2.079 élelmiszer-forgalmazónál, valamint 762 vendéglátóhelyen fordultak meg az országban.
Bár az ellenőrzések száma csaknem azonos volt a 2017. évivel, összességében emelkedett a szankcionált esetek száma. A szabálytalanságok többsége jellemzően enyhébb, írásos figyelmeztetést vont maga után.
Az ellenőrök több mint 17 500 élelmiszertételt vizsgáltak. Leggyakrabban higiéniai hiányosságokat (4,2%), a termékek minőségével és összetételével kapcsolatos szabálytalanságokat (3%), nyomon követési problémákat (1,8%), illetve a dolgozók képzettségével, egészségügyi alkalmasságával összefüggő hiányosságokat (1,7%) észleltek a szakemberek.
Emelkedett a forgalomból kivont élelmiszertételek aránya is: 425 (2,4%). Kifejezetten magas volt a piacokon, karácsonyi vásárokon eladásra kínált, lejárt szaloncukrok és más édességek aránya. A vizsgálat alá vont virslik, illetve borok és pezsgők esetében viszont nem volt szükség ilyen jellegű hatósági intézkedésre.

A Nébih fokozottan vizsgálta a budapesti karácsonyi vásárok forralt bor, pálinka és szeszes ital termékeit. Pozitív tapasztalat, hogy a 336 gyorsteszt alkalmával minden termék alkoholtartalma megfelelt a jelölésen feltüntetettnek. Általánosságban is elmondható, hogy az alkoholos italokat forgalmazó kitelepülők betartják a jogszabályokat és törekednek a jó minőségű termékek forgalmazására.
A Nébih laboratóriumaiba mintegy 80 minta érkezett. Érzékszervi vizsgálat alapján két dióbél termék bizonyult emberi fogyasztásra alkalmatlannak, az alkaloidok kimutatására irányuló laboratóriumi vizsgálat pedig két étkezési mák terméknél állapított meg a megengedett határértéknél magasabb morfin tartalmat.

Téli szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzés 2018. - Zárójelentés

(Forrás: Nébih, 2019. január. FVA)

Még több hír (...)


Az előfizetők kétharmada már csak egy év hűségidőt vállalt

Egy év alatt teljesen átalakította a telekommunikációs szolgáltatások használatára vonatkozó határozott idejű szerződések összetételét az a 2017-es törvénymódosítás, mely - készülékvásárlás nélkül - egy évben maximalizálta a hűségszerződés időtartamát.
A szolgáltatónak a hűségidős szerződés megkötése előtt minden esetben fel kell ajánlania a határozatlan időtartamú előfizetői szerződés lehetőségét is, tájékoztatva a szerződő felet a részletes feltételekről. A törvénymódosítás értelmében a hűségidő lejárta után az új, határozatlan idejű szerződés havidíja, illetve a szolgáltatás egyéb feltételei nem lehetnek hátrányosabbak a korábbi, hűségidős szerződésben szereplő feltételeknél, és az előfizető a határozatlan idejű szerződését bármikor jogosult azonnali hatállyal, jogkövetkezmény nélkül felmondani.
Szintén változás, hogy a szolgáltatónak az előfizető kérésére ingyenesen hálózatfüggetlenné kell tennie azt a készüléket, melyet határozott időtartamú szerződéssel kedvezményesen adott el, és időközben lejárt a hozzá tartozó előfizetői szerződés, vagy ha az előfizető a számhordozás során a készülék árát kifizette még a szerződés ideje alatt.
Aki kötött határozott idejű szerződést a szolgáltatójával, az általában nem bánta meg: nagyjából a megkérdezettek 90 százaléka mondta azt, hogy utólag is jó döntésnek tartja.


(nagyításért klikk a képre)

Tíz megkérdezettből kilenc arról számolt be, hogy még semmilyen gondja nem volt a hűségidős szerződésével, illetve semmilyen hátrány nem érte miatta. Egy adott szolgáltató melletti elköteleződés fő motivációja egyébként a kutatás alapján egyértelműen az volt, hogy így olcsóbb a szolgáltatás: a felhasználók kétharmadánál ez volt a legfontosabb szempont, ezt követte – minden hetedik válaszadó esetében – indokként, hogy a hűségidő alatt nincs áremelés, és így kiszámíthatóbbak a családi kiadások.


(nagyításért klikk a képre)

A 2018-ban hűségszerződést aláírók közel fele hallott arról, hogy a régi szolgáltató kérésre köteles kártyafüggetlenné tenni a tőle vásárolt készüléket mobilszolgáltató-váltásnál. Tízből pedig hatan voltak tisztában azzal, hogy – hacsak nem vásárolnak készüléket – kettő helyett már csak egy évre kell elköteleződniük.

(Forrás: NMHH 2019. január)

Még több hír (...)


Rosszul járhat, ha megspórolja a biztonság árát
Egyre több az adathalász-támadás, növekvő lakossági anyagi veszteségek, információvédelmi pánik a szervezeteknél

A világ nagy információbiztonsági cégeinek véleménye szerint 2019-ben a mesterséges intelligencia még jelentősebb térnyerése várható, emellett pedig még nagyobb adatlopási incidensek történnek majd, mint tavaly, és várhatóan a kritikus infrastruktúrák ellen fokozódni fognak a célzott támadások. Magyarország azonban ebből a szempontból – bár biztonsági technológiák terén ugyanaz a kínálat – más kihívásokkal néz szembe. Sokkal alapvetőbb hiányosságok vannak a szervezeteknél, mint hogy a mesterséges intelligencia okozzon gondot.
Ugyan egyre több szektor számára kötelező foglalkozni az információvédelemmel, és a GDPR is egyre ismertebb kifejezés, az információvédelmi érettség nagyon alacsony hazánkban.
Egyre több magyar cég és állami szervezet nevében lesz adathalász-támadás, és nőni fog a nem állami szervezetek és ipari irányítási (SCADA) rendszerek elleni célzott támadások száma is. Kifinomultabb, jobb magyarsággal és meggyőző szöveggel fognak érkezni az adathalászó vagy kártevőt terjesztő levelek, ami által egyre több állampolgár adatait lopják el, illetve egyre több embernek lesz konkrét anyagi kára a zsarolóvírusok és az ellopott bankkártya-adatok felhasználása miatt.
A nem állami szervezeteknél leállások, szolgáltatáskiesések és adatvédelmi incidenseket lesznek.

2019. július 1-én indul az azonnali fizetés Magyarországon, és ezt a csalók ki fogják használni.

A pénzintézetek hiába igyekeznek minden megtenni a csalások kiszűrésére, kezdetben komoly nehézségekbe fognak ütközni. Megsokszorozódnak a banki ügyfelek elleni adathalász-támadások, és az ügyfelek mobil eszközeire, számítógépeire feltelepülő, banki bejelentkezési adatokat ellopó ún. bankolós trójai programok fertőzései is jelentősen emelkedni fognak.

A nagy cégek saját SOC-ot (Biztonsági Műveleti Központ) építenek, vagy kiszervezik a biztonsági infrastruktúra-tevékenységeiket, a kisvállalkozások pedig igyekeznek legalább egy olcsó vagy ingyenes naplógyűjtő és elemző rendszert (SIEM) üzembe állítani. De megtapasztalhatják, hogy a rendszergazdájuk egymaga nem mindenható, és a naplók írása olvasás nélkül nem növeli a biztonsági szintet.

(FVA 2019. január)

Még több hír (...)


Megint a Ryanair lett a legrosszabb rövidtávú légitársaság

Hat éve folyamatosan a Ryanair nyeri az Egyesült Királyság legrosszabb rövidtávú légitársasága címet az utasok véleménye alapján készült felmérésen. A közvélemény-kutatásban 19 légitársaságot rangsoroltak.

A Ryanair megítélését valószínűleg a 2018 folyamán tartott több munkavállalói sztrájk miatt törölt járatok, illetve az azokért adott szűkmarkú kompenzáció rontotta. Nem tett jót az sem, hogy az év folyamán 3 alkalommal is módosították a poggyászokra vonatkozó szabályokat. Az utasok elégedetlenek voltak az ülésekkel, a beszállási folyamattal, a kabinnal, valamint az étel- és italválasztékkal is – azaz majdnem minden lényeges elemmel.

Az utasok rossz véleménye ellenére a Ryanair továbbra is piacvezető a fapadosok között, ráadásul tavaly 141 milliós utasforgalommal Európa második legnagyobb légitársasága lett. Ennek oka, hogy az ír fapados még mindig nem annyira kényelmetlen, mint amennyivel olcsóbb és több helyre repül versenytársainál.

(FVA 2019. január)

Még több hír (...)


Biztonsági javaslatok közösségi oldalakhoz
A kockázatok csökkentése érdekében célszerű néhány egyszerű óvintézkedést tenni.

Korábban a netezés a keresőmotorok használatát, tartalmak keresését vagy a kedvenc weboldalaink olvasását jelentette. Mára a közösségi média, az online videók és az azonnali üzenetküldés képezik az internetes felhasználói élmény alapjait. Azonban ezzel párhuzamosan új kockázatok jelentek meg. Miként védhetjük meg személyes adatainkat és profiljainkat a közösségi felületeken?

Frissítsünk rendszeresen!
Ne hanyagoljuk el az operációs rendszerek és a különféle szoftverek frissítését. Ebből a szempontból nem jelentenek kivételt az okostelefonokon, táblagépeken és a különféle okos eszközökön lévő alkalmazások sem.

Használjunk erős jelszavakat!
Alkossunk hosszú jelszavakat, amelyek kis- és nagybetűket, speciális karaktereket, számokat is tartalmaznak. Ezeket ne használjuk több helyen. Ha van rá lehetőség, akkor éljünk a többfaktoros hitelesítések adta lehetőségekkel.

Ellenőrizzük az adatvédelmi beállításainkat!
Egy új profil létrehozása során az a legfontosabb, hogy elvégezzük a személyes adatainkkal kapcsolatos beállításokat. Ellenőrizzük, hogy posztjainkat tényleg csak a barátaink láthatják-e, illetve csak azok a csoportok férhetnek hozzá, akik esetében ezt jónak látjuk. Ha részletes adatokat adunk meg a profilunkban, akkor ne engedjük, hogy idegenek láthassák ezeket. Ellenőrizzük rendszeresen a beállításokat.

Gondoljuk át mit posztolunk!
Annak ellenére is kikerülhet az internetre egy képernyőfelvétel a profilunkról, hozzászólásunkról vagy valamelyik üzenetváltásunkról, ha adatainkat bizalmasan kezeljük, és figyelünk a helyes beállításokra. Vegyük figyelembe, hogy ami egyszer kikerül az internetre, azt már nem tudjuk később visszavonni.

Legyünk kétkedők!
Ami túl jó ahhoz, hogy igaz legyen, az általában átverés. Ezért, ha valaki új autót, számítógépet vagy okostelefont ajánl valamilyen személyes információért cserébe, az szinte biztosan csapda. Ezeket az adatokat ne adjuk ki, illetve mielőtt rábízzuk személyes információinkat valakire, győződjünk meg az ajánlat vagy a személy hitelességéről.

Kerüljük az idegeneket!
Egy csinos hölgy vagy megnyerő úr üzenetet küldött nekünk valamelyik közösségi felületen? Ha nem ismerjük az illetőt, nem találkoztunk vele még személyesen, akkor legyünk nagyon óvatosak. A kibertérben sok a rejtőzködő, illetve a hamis személyazonossággal rendelkező egyén, akik az álcákat az áldozatok manipulálására használják fel, és olyan dolgokra veszik rá a felhasználókat, amelyeket alapesetben nem tennének meg. Csak olyan embereknek engedélyezzük, hogy kapcsolatba léphessenek velünk, akiket személyesen is ismerünk.

(FVA 2018. december)

Még több hír (...)


Ne vágj ki minden fát!
Katalógusból kínálnak fákat karácsonyra

A karácsonyi ünnepek közeledtével egyre többünket foglalkoztat a fenyőfa kérdése. Van, aki műanyagfenyővel, más visszavihető, földlabdás fenyővel igyekszik ökotudatos karácsonyt tartani.
A Ne vágj ki minden fát csapata a feleslegesen kivágott fák számát szeretné csökkenteni úgy, hogy oldalukon katalógus található a kérhető fákból, így csak azokat a fákat vágják ki, amelyeknek biztos lesz gazdája.
A kezdeményezés négy éve indult, az ötlet pedig onnan jött, hogy rengeteg fenyőt vágnak ki fölöslegesen, majd dobnak ki, hiszen a túlkínálat miatt nem tudják eladni. A kivágott fák körülbelül 20 százaléka nem talál gazdára.
Azok a fák, amiket nem vágnak ki rengeteg szén-dioxidot kötnek meg már egyetlen év alatt is a légkörből – emelték ki a szervezők. A nagyobb ökotudatosság mellett még kényelmesebb és gyorsabb is az embereknek így venni a fenyőfát – teszik hozzá.

A karácsonyfa katalógus a fenyofa.com oldalon érhető el. A katalógusban van földlabdás, azaz az ünnepek után visszaültethető fa is, viszont ezeket nem lehet fénykép alapján választani. A kiszemelt fákat budapesti átvételi pontokon lehet megkapni, és lehet házhozszállítást is kérni.

(FVA 2018. december)

Még több hír (...)


Vásárlók megtévesztéséért 11 milliós bírság
Lebukott az Ügyfél Vélemény Vizsgálati Központ – de nem zavarja

Tisztességtelen kereskedelmi és üzleti gyakorlatot folytatott az Ügyfél Vélemény Vizsgálati Központ Kft. (ÜVVK), amiért a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 11 millió forint bírságot szabott ki rá, és eltiltotta jogsértő magatartása folytatásától.
A cég azt ígérte, hogy segít kiszűrni a csaló cégeket
A társaság 2014-ben alakult, s 2016 júliusától Fogyasztói Vélemény Tanúsítvány néven kínálja korábban Megbízható Cég néven kibocsátott igazolását vállalkozások számára.
A "tanúsítvány" azt sugallja, hogy egy vállalkozás átfogó feltételrendszernek tesz eleget. A GVH vizsgálata azonban azt állapította meg, hogy a cég által végzett elemzés nem volt teljes körű, sőt, saját maga szerint is kizárólag előre meghatározott, alacsony számú kifejezés algoritmikus szűrésére terjedt ki.

Az ÜVVK, kereskedelmi gyakorlata szerint, egy speciális szoftver segítségével 18 kulcsszó (pl. "hazug", "átvág"...) alapján vizsgálja a vállalkozásról fellelhető negatív véleményeket az interneten. Ha a keresés nem hoz ilyen eredményt, az adott cégnek lehetősége nyílik a csomag megvásárlására, amelynek birtokában megjelenítheti a tanúsítványt üzlethelyiségében, e-mailjeiben, honlapján, levélpapírján, illetve szóróanyagain.
 Jogsértőnek bizonyult a cég hasonló tartalmú kommunikációja a vállalkozások megrendelési szándékának ösztönzésére.
Sok volt a súlyosbító körülmény.
A hatóság a bírság kiszabásakor kiemelt jelentőséggel vette figyelembe, hogy a jogsértés jelentős számú fogyasztót és vállalkozást - több mint tízezer céget - ért el. A GVH különösen felróhatónak találta, hogy a vállalkozás működésének egésze alapszik a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlaton.
A GVH 2016-ban már elmarasztalta a vállalkozást a mostani vizsgálattal azonos magatartás miatt, ezért súlyosító tényezőként kezelte az ismétlődő jogsértést is. Így a GVH a vállalkozás árbevétele alapján kiszabható maximális összegre, 11.076.400 Ft-ra bírságolta az ÜVVK-t.
A vállalkozásnak emellett tájékoztatnia kell ügyfeleit a jogsértésről, honlapján pedig ismertetnie kell a hatóság határozatának rendelkezéseit.

 
December elején a weboldalukon még nyoma sincs az ismertetésnek, viszont a szélhámos vállalkozás továbbra is hirdeti a szolgáltatást.

"MEGBÍZHATÓ CÉG" TANÚSÍTVÁNY

A "Megbízható Cég" projektünk 2013-ban Lengyelországban került kifejlesztésre a lengyel anyavállalat CBOK Sp. z o. o. Sp. k által. Célunk, hogy a potenciális ügyfelek eljussanak azon vállalkozásokhoz, akik kiérdemelték ezt az elismerést azáltal, hogy magas színvonalú szolgáltatást és etikailag is becsületes üzletpolitikát folytatnak. Azok a vállalkozások, amelyek a "Megbízható Cég" tanúsítvánnyal rendelkeznek a megbízhatóság mellett elmondhatják, hogy a fogyasztók és üzleti partnerek körében nem rendelkeznek negatív véleménnyel. 2014-ben a "Megbízható Cég" projektünk bevezetésre került, Csehországban és Magyarországon is. 2015 év elején ezen országokhoz csatlakozott Bulgáriában, Szlovákia és Franciaország. Jelenleg cégcsoportunk több mint 200 embert foglalkoztat hat európai országban, és ez a szám folyamatosan növekszik. Köszönhetően a legújabb tele informatikai eszközeiknek, a cég továbbra is aktívan bővíteni kívánja tevékenységi körét és stabil foglalkoztatási feltételeket kíván biztosítani alkalmazottai számára. megbizhatoceg.com Weboldalunkat mintegy 25.000 felhasználó keresi fel havonta. Jelen pillanatban több mint 76 000 vállalkozás csatlakozott projektünkhöz Európa szerte, és e vállalkozások száma folyamatosan bővül.

Találni még hasonló komoly minősítőt, amely jó pénzért szépen hangzó igazolást ad el webshopoknak. Remélhetőleg a versenyhivatal őket is lefüleli.

(FVA - 2018. december)

Még több hír (...)


Plázákban, vásárokban portyáznak a tolvajok

A karácsonyi nyüzsgés, a nagy tömegek a zsebesek egyik kedvenc időszaka. A karácsonyi vásárok mellett a bevásárlóközpontoknál is megszaporodhatnak az ünnepek előtt a szélhámosok. A trükkös csalók nem csak a zsebeinkben lévő értékekre utazhatnak, ilyenkor az autóban maradt értékeink is nagyobb veszélyben vannak.
A legnépszerűbb a zseblopás, melyet jellemzően zsúfolt helyeken, többek között
  • az utcán,

  • tömegközlekedési eszközökön,

  • piacokon, vagy

  • bevásárlóközpontokban

követik el. Pénzünket, bankkártyánkat, egyéb más értékeiket még otthon, indulás előtt tegyük biztonságos, nem észrevehető, illetve nem könnyen hozzáférhető helyre. Lehetőség szerint a kabátunk belső zsebében tároljuk a pénztárcánkat, az iratainkat és telefonunkat is.

Értékeinkre mindig ügyeljünk!
A PIN-kódunkat pedig soha ne tartsuk a bankkártyánk mellett.

A pénz- és irattárcáinkat ne a táskák, kosarak tetején tartsuk, de tárolásra a nadrág hátsó zsebei sem biztonságosak. Védelmet csak a belső zsebek nyújtanak. Iratainkat a lakáskulcsainktól és slusszkulcsunktól elkülönítve tároljuk. Télen a vastagabb felsőruházat miatt kevésbé lehet érezni, ha valaki belenyúl a zsebükbe.
Ha mégis megtörtént a lopás, akkor ne szálljunk szembe a tolvajjal. Hívjunk segítséget, és értesítsük a rendőrséget! Ha a lopás során az iratok mellett a lakáskulcsot is elvitték, sürgősen cseréltessük le a zárat, ha pedig a bankkártyánk tűnt el, azt azonnal tiltassuk le!

(FVA 2018. december)

Még több hír (...)


 

 
 
Kezdőlap   Fogyasztóvédelem   Hírek   Levelek   Üzenetek   Tesztek   Oldalajánló   Könyvajánló   Kapcsolat   A lap tetejére