Vissza

 


Levelezés az Orangeways igazgatójával

Tisztelt Selmeczi Balázs!
Kérem szíves tájékoztatását, hatósági engedélyek másolatát, ami alapján pénzügyi elszámoltatásra alapítványa jogosultságot kapott. Amennyiben fenti alapvető követelményeknek alapítványa megfelel, részünkről a tájékoztatás, a kártalanítási folyamat részletezése megtörténik.
Tisztelettel, Takó Ákos, Orangeways műveleti igazgató

Tisztelt Igazgató Úr
Amint ön is tudhatja, civil szervezetként ilyenünk nincs. Viszont elszámoltatásról szó sem volt. Tudhatja, hogy rendkívül sok megkárosított utasuk van. Emiatt bátorkodtunk keresni önöket. Az Orangewayst érintő panaszokat a jövőben is továbbítani fogjuk, ahogy azokat feltüntetjük honlapunkon, hogy figyelmeztessük az utasokat minek tehetik ki magukat, ha önöket választják pechjükre.
Üdvözlettel: Selmeczi Balázs, Fogyasztóvédő Alapítvány

Tisztelt Elnök Úr!
Örömmel tájékoztatom, hogy cégünk jövőre ünnepli 10 éves fennállását! Büszkék vagyunk arra, hogy a 2016 tárgyévben több mint 200.000 utast szolgáltunk ki. Köszönöm alapítványának a megtisztelő figyelmet. Elégedetlen utasaink száma nem éri el az 1%-ot, mindazonáltal küzdünk hogy ez a szám is csökkenjen.
Köszönettel, Takó Ákos


Tisztelt Igazgató Úr
Ez egy üres pr szöveg, minket az utasbarát hozzáállás és a korrekt ügyfékapcsolat inkább érdekel. A valós helyzet mást mutat cégüknél, így érdemes lenne utasaikkal is foglalkozni - s nemcsak számszerűen. Például úgy, hogy megbízható szolgáltatást nyújtanak, s ha kell szóba állnak hoppon maradt utasaikkal.
Ajánlom szíves figyelmébe a Facebook károsultak oldalt, a Tékozló Homár (az Index fogyasztóvédelmi blogja) tucatnyi bejegyzését, a nálunk megjelent panaszokat cégével kapcsolatban.
Érdemes átnéznie a Nemzeti Cégtárat Orangeways témában (kényszertörlés, bejegyzés elutasítva, felszámolás). Hát nem tűnik megbízható vállalkozásnak. Megköszönném ha érdemi választ kaphatnánk önöktől vagy megkárosított utasukat kártalaníthatnák.
Üdvözlettel: Selmeczi Balázs, FVA

Tisztelt Elnök Úr!
Cégünk elképzeléseit, utasokhoz való viszonyát nehezen tudom Önöknek átadni elektronikus formában. Meghívom Tisztelettel székhelyünkre ahol személyes benyomással győződhet meg munkavégzésünkről. Kérem forduljon felém bizalommal!
Köszönettel, Takó Ákos


Tisztelt Igazgató Úr
Invitálását elfogadom, a későbbiekben egyeztetetünk időpontot. Addig is kérem vezetői segítségét, hogy az október 14-én központi e-mail címükre küldött esettel kapcsolatban (járattörlés, visszafizetés késik) szíveskedjen intézkedni.
Üdvözlettel: Selmeczi Balázs, FVA

Megjegyzés:
Az Orangeway augusztus végétől november 5-ig még nem fizette vissza a „technikai okok miatt” törölt Krakkó-Budapest járat jegyárait a hoppon maradt utasnak. A műveleti igazgató elégedettnek tűnik a cég utaspolitikájával, civil szervezetünk viszont továbbra is óvatosságra int az Orangeways-szel kapcsolatban.
(2016. november 7.)


Mi az Orangeways?


 

Két szék között a fapad alá

Rengeteg utas panaszkodik a nemzetközi utazásokat szervező Orangewaysre, ám eddig úgy tűnt, a fapados busztársaság súlyos mulasztásai következmények nélkül maradnak.
Az elmúlt három esztendőben 17,3 millió forintnyi bírságot szabott ki az Orangewayshez köthető cégekre a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH). 2013 márciusa óta 57 bejelentés érkezett hozzájuk a nemzetközi utakat szervező fapados busztársasággal kapcsolatban, és ezek csaknem felét megalapozottnak találták. Az NKH 27 esetben bírságolta meg, figyelmeztette, kötelezte a menetjegy árának visszafizetésére vagy átalány-kártérítésre az Orangeways-csoport valamely cégét. A közlekedési hatóság a kiszabott bírságok behajtására a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) eljárását kezdeményezte. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz is érkeztek panaszok az Orangewaysre, ám azokat áttették az elsőfokú hatósághoz, tehát az illetékes kormányhivatalhoz. Budapest Főváros Kormányhivatalánál megkeresésünkre azt közölték: 2010 óta körülbelül hetven beadvány érkezett hozzájuk a busztársaság ügyében, ám ezek egyikében sem volt hatáskörük eljárni.

Panaszáradat

A világhálón se szeri, se száma az olyan híreknek, blogbejegyzéseknek, kommenteknek, amelyek az Orangeways kritikán aluli szolgáltatásairól szólnak. A legnagyobb internetes közösségi oldalon már 2012-ben megalakult az Orangeways-károsultak csoportja. Évek óta visszatérő panasz, hogy az ügyfélszolgálaton nem veszik föl a telefont, az e-mailekre nem válaszolnak, a járatokat előzetes értesítés nélkül törlik, a lerobbant buszok helyett nem küldenek mentesítő járatot, vagy a műszaki hibák sokszor azután derülnek ki, hogy az utazásért már beszedték a pénzt. Amit aztán olykor még hosszas huzavona után sem fizetnek vissza.

Engedély nélkül

Októberben a Bécsből Budapestre tartó buszjáratot töröltek, miután hatósági ellenőrzés során kiderült: a cégnek nincs engedélye utasok szállítására. Később, csaknem egyórányi várakozás után az utasokat leszállították a buszról, és azt tanácsolták nekik, válasszanak másik céget, vagy menjenek vonattal. Nincs személyszállítási engedélye az Orangewaysnek? – tehetnénk föl a kérdést.
Erre magyarázatot az NKH-tól kaptunk: „Az Orangeways nem konkrét gazdasági társaság, hanem egy nemzetközi brand, amelyhez többféle társaság tartozik, különböző tevékenységi körrel, korábbi nyilatkozataik alapján a weboldal és az elnevezés használatát biztosítják a személyszállítási szolgáltatások hirdetéséhez. A közös név alatt hirdetett szolgáltatásokat nem ugyanaz a személyszállító cég nyújtja, a szervezett utakat az egyes szolgáltatók egyedi szerződések alapján teljesítik.” Vagyis az említett, Bécsben ragadt buszt feltehetőleg olyan cég üzemeltette, amelynek nem volt engedélye, ám ettől még a többi Orangeways-járatnál akár minden a legnagyobb rendben is lehetne.
Aztán itt egy augusztusi eset: órákig várakoztatták a Krakkó–Budapest járat utasait. Később mentesítő jármű helyett egy balesetet szenvedett buszt küldtek értük, de az olyan állapotban volt, hogy a rendőrök leszedték a rendszámtábláját. Az utasokat sorsukra hagyták, így voltak, aki vonattal, voltak, akik – a szerencsésebbek – autóval indultak haza egy-két nap múlva.

Futhatunk a pénzünk után

Az Orangeways.com internetes oldalon az „utazási feltételekben” többek között az alábbi kitétel olvasható: „Az üzemeltető köteles megtéríteni az elővételben megváltott, menetjeggyel rendelkező utas késésből vagy a járat elmaradásából származó és igazolt kárát, ha azt az üzemeltető szándékosan vagy súlyosan gondatlanul okozta.” A buszos cégnek ez alapján elég lehet csak azt állítania, hogy nem szándékosan hagyta az út szélén az utast, aki így futhat a pénze után. A közlekedési hatóság lapunk kérdésére azt közölte: ezt a kitételt egyik, általuk jóváhagyott üzletszabályzat sem tartalmazza, mivel ellentétes lenne az autóbusszal közlekedő utasok jogait tartalmazó uniós rendelettel. Hozzátették: a honlapon olvasható, „utazási feltételeknek nevezett dokumentum” nem tekinthető üzletszabályzatnak, ezért a közzétételéhez nem kellett az NKH engedélyét kérni. A panaszok tanúsága szerint az Orangeways nemcsak díszítő motívumnak használja az uniós rendeletbe ütköző passzust, hanem a gyakorlatban is alkalmazza.

Az Orangeways honlapján arról sem találni adatokat, hogy az Orangeways-brand örve alatt mely cég vagy cégek szállítanak minket. Végül az NKH-tól tudtuk meg, hogy a honlapon az ORW Hungária Kft. folytatott jegyértékesítést, járatszervezést és utaspanasz-kezelést, ám miután nem teljesítette jogszabályi kötelezettségeit, a közlekedési hatóság tavaly januárban eltiltotta a tevékenységtől. Hogy azóta ki látja el ezt a feladatot, a honlapról nem derül ki. Az Orangewaystől pedig sem erre, sem más kérdéseinkre nem kaptunk választ, holott azokat hetekkel ezelőtt elküldtük a honlapon megadott e-mail címre. A jelenleg felszámolás alatt álló ORW egyébként egy angol cég, a Tribune Ventures Ltd. tulajdonában áll, és 2013 óta tíz végrehajtási eljárás indult ellene.

(Részlet a Magyar Nemzetben 2016. 03. 09.-én megjelent cikkből.)

 
Kezdőlap   Fogyasztóvédelem   Hírek   Levelek   Üzenetek   Tesztek   Oldalajánló   Könyvajánló   Kapcsolat   A lap tetejére