Vissza

 


A LEMONDÁSRÓL

A járvány alaposan megkavarta a turisztikai szolgáltatási piacot
A legnagyobb probléma az év elején, a járvány előtt foglalt (szállás, repülőjegy) utakkal van, főleg azokban az esetekben, amelyekben a fogadó ország nyitott, és a jelenlegi magyar szabályozás sem tiltja az odautazást, mégis nehézkes a mostani helyzetben odáig eljutni. Elég csak Görögországra gondolni, amelyet két piros és egy sárga színkódú ország határol, magyarán autóval elmenni oda enyhén szólva is kalandos, repülővel utazni és az utolsó pillanatban jegyet foglalni pedig meglehetősen költséges.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) tájékoztatása szerint fogyasztóvédelmi szempontból az útlemondások és a nem teljesülő utazások témakörében három fő turisztikai területet lehet meghatározni: az utazási csomagok (személyszállítás, szállás és egyéb turisztikai szolgáltatások kombinációja), az önállóan foglalt szálláshelyek, továbbá az önállóan foglalt repülőjegyek kérdéskörét.

Az utazási csomagoknál teljes visszatérítés jár az ügyfélnek, ha a Külgazdasági és Külügyminisztérium az "utazásra nem javasolt térségek" közé sorolja az úti célt. A beutazási korlátozásokkal érintett országok tekintetében is maradéktalan a kiegyenlítés, hiszen ilyenkor az utazási iroda sem végezhet kiutaztatást. Az iroda részéről történt útlemondás esetén szintén teljes visszatérítés jár.
Az utas által történő lemondás esetén a megtérítendő részvételi díjból a szervezők jogszerűen bánatpénzt vonhatnak le az utazási szerződés és/vagy az üzletszabályzat (ÁSZF) feltételei szerint, azaz ilyenkor nem jár vissza a teljes befizetett összeg.
A bánatpénz jellemzően sávosan meghatározott az ÁSZF-ben: minél közelebb van a lemondás időpontja az utazás dátumához, annál nagyobb az összeg. Utazási csomagnál az említetteken kívüli esetekben javasolt a vállalkozással egyezkedni az időpont-módosításról vagy - a bánatpénz elkerülése érdekében - akár a voucher (utazási utalvány) formájában történő visszatérítés elfogadásáról.

Szállásfoglalás esetén a lemondhatóság, annak költségei és a visszatérítési lehetőségek a fő szabály szerint a foglalási feltételektől függnek - ezeket érdemes alaposan elolvasni és értelmezni, mielőtt panasszal él az utas, vagy mielőtt visszalép az úttól. Így ha a vendég nem mer vagy nem akar elutazni a járvány miatt, de a célországban nincs beutazási tilalom/korlátozás, és amennyiben a szállás alapból nem ingyenesen mondható le, akkor a szálláshelyen múlik, hogy biztosítja-e a díjtalan törlést, ugyanis a jogszabály szerint ilyenkor a fogyasztónak nincs elállási joga. Lemondható szállás esetén természetesen teljes visszatérítés jár.
A beutazási korlátozásokkal érintett országok esetében szintén maradéktalan kompenzáció jár szolgáltatáslehetetlenülés miatt. Kedvező gyakorlat, hogy nemzetközi szállásközvetítők (például Airbnb, Booking.com) nem lemondható szállások kapcsán is bizonyos feltételekkel és a fogadó hely döntésétől függően időpont-módosítási vagy visszatérítési lehetőségeket vezettek be. Szállásfoglalásnál egyéb esetben szintén javasolt a vállalkozással egyezkedni az időpont módosításról vagy a voucher formájában történő visszatérítés elfogadásáról.

Repülőjegy foglalásakor a légitársaság általi törlés esetén átfoglalás vagy jegyár-visszatérítés jár az utasnak, az ő választása szerint. A járványhelyzet vis maiornak minősül, ezért nem jár a vonatkozó uniós rendelet szerinti átalányösszegű (250, 400 vagy 600 eurós) kártalanítás. A jegyár-visszatérítés azonban elhúzódhat az ügyfélszolgálatok leterheltsége miatt. Utas általi törlés esetén (mert például fél elutazni) jellemzően törlési díj levonásával történik a kompenzáció.

Az utazáslemondások első szakasza lassan véget ér, de a szezonból még jó néhány hét hátravan, és a déli országokban az utószezon is erős szokott lenni. Ezekben az esetekben elsősorban a járvány második hulláma lehet érdekes, ami ugyancsak komoly utazási átszervezéseket generálhat. Az ITM szerint azon túlmenően, hogy a fogyasztóknak most érdemes napi szinten követniük a kormányzati híreket és a konzuli szolgálatok tájékoztatását, nagyon átgondolt döntéseket szükséges hozniuk a nyaralás, pihenés tekintetében, ugyanis a célországok státusza egyik napról a másikra megváltozhat. Az ITM továbbra is azt tanácsolja, hogy a magyar ügyfelek részesítsék előnyben a belföldi utazásokat.
Minden más esetben javasolt olyan szállást foglalni, amely az utazás időpontjához közeli határidőig ingyenesen lemondható. A visszalépési feltételekről célszerű még a foglalás előtt körültekintően tájékozódni. Továbbá fontos tudni, hogy a légitársaság által reklámozott díjtalan járatmódosítási lehetőségre szigorú feltételek vonatkoznak, s az ingyenesség nem jelenti a régi és az új jegyár közötti különbözet megfizetése alóli mentesülést.
A már lefoglalt utazás esetén érdemes követni a turisztikai szolgáltatóktól, a légitársaságoktól érkező információkat, s egyaránt figyelni kell a vállalkozások honossága szerinti ország weboldalait és a magyar nyelvű honlapokat. Továbbá a bizonytalansági helyzetben egy utazási csomag mielőbbi lemondása összességében kisebb anyagi veszteséget okozhat (kevesebb bánatpénzzel járhat), mint ha a kiváró és az indulásban bízó ügyfél az utolsó pillanatban megváltozó utazási feltételek miatt végül a visszalépés mellett dönt.

A rendkívüli helyzetben az utazásszervezők, a légitársaságok és az utasok együttműködése, a méltányos elbírálásra való törekvés és adott esetben a kármegosztás elvének szem előtt tartása jelentheti a megoldást. A jelen állapotok között ilyen elrendezési mód lehet a teljes jegyár vagy részvételi díj költségek (bánatpénz, törlési díj) levonása nélküli visszafizetése mellett - az utas hozzájárulása esetén - az utazás időpontjának módosítása vagy a visszatérítés hosszú érvényességi idejű utalvány formájában történő teljesítése.

A fő szabály szerint pénzbeli visszatérítés jár az utasoknak, és a voucher (utazási utalvány) formájában történő kártalanítás elfogadása az ügyfél döntésétől függ.
Amennyiben az utazó visszatérítésre irányuló választási döntésétől számított két hónapon belül nem érkezik meg a jóváírás a részére, és a szolgáltatóhoz intézett írásbeli panaszt követően sem teljesítik a visszatérítést, vagy a felek között vita merül fel, az ügyfél számára a következő fórumok nyújthatnak segítséget.
EU-s turisztikai szolgáltatóval szemben az ITM-en belül működő Európai Fogyasztói Központhoz, továbbá magyar légitársaság által üzemeltetett járat, bármely légitársaság által üzemeltetett, Magyarországról induló viszonylat, az unión kívülről induló EU-s légi járat, továbbá egyéb turisztikai szolgáltatók esetén a fogyasztóvédelmi hatósághoz  lehet fordulni. A magyar utasok magyar utazási irodákkal, légitársaságokkal szembeni jegyár-visszatérítési igényüket a békéltető testületek előtt is érvényesíthetik.
 

 
Kezdőlap   Fogyasztóvédelem   Hírek   Levelek   Üzenetek   Tesztek   Oldalajánló   Könyvajánló   Kapcsolat   A lap tetejére