Vissza

 


Nyolc leggyakrabban előforduló csalás.

1. Hibás termékek
Az eladók hirdethetnek olyan terméket, amely a közzétett fotó alapján jó állapotúnak tűnik ugyan, de amint megkapjuk, kiderül, hogy törött vagy nem működik. Ez különösen az elektronikai cikkek esetében lehet igaz, amelyek összes funkcióját ebben a formában nem tudjuk kipróbálni vásárlás előtt. Mindez ugyanolyan valószínűséggel történhet egy gátlástalan eladó vagy egy hivatásos csaló részéről is.

2. Hamisítványok
Ha nem törött, akkor lehet, hogy hamis termékről van szó. A designer ruhákat, parfümöket, ékszereket és kozmetikumokat különösen gyakran hamisítják, egy fotó alapján viszont gyakran nehéz megállapítani az áru valódiságát. Bár mindenki az akciós árakat keresi, itt is igaz az állandó szabály: ha egy ajánlat túl jónak tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, valószínűleg csalásról van szó.

3. Google Voice átverések
A Facebook Marketplace-t más típusú csalásokra is használják. Tegyük fel, hogy a csaló beleegyezik egy termék megvásárlásába. Ezek után viszont a beszélgetést egy másik, nem ellenőrzött platformra, például a WhatsAppra tereli, ahol arra kéri az eladót, hogy hitelesítse magát egy ellenőrző kóddal. Valójában viszont az eladó telefonjára érkezett kód egy Google Voice által küldött, a csaló által kezdeményezett kétfaktoros hitelesítési kód. A hitelesítés után a csalók képesek a nevünkben fiókot létrehozni az eladó telefonszámával, amelyet mások átverésére is felhasználhatnak. Egyéb információ birtokában pedig megpróbálhatnak további új profilokat létrehozni az áldozat nevében vagy hozzáférhetnek a meglévőkhöz.

4. Túlfizetés
A csalók az eladókat is átverhetik a Facebook Marketplace-en. Például amikor azt állítják, hogy többet fizettek egy adott termékért a megadott árnál, és közzétesznek egy képernyőfotót, amelyen az állítólagos tranzakció látható, követelve a különbözet visszatérítését.

5. Szállítás
elmaradása Klasszikus trükknek számít, hogy eladnak egy terméket, elkérik a pénzt, de a termék mégsem érkezik meg a vevőhöz.

6. Hamis nyereményjátékok
Az információk megszerzésének egyik módja a hamis nyereményjátékok közzététele a Facebook Marketplace-en. A gyanútlan felhasználó mindössze egy linkre kattint, ahol személyes adatokat ad meg magáról abban a hitben, hogy ingyenes luxuscikkeket, kriptovalutát vagy más különleges ajándékot kaphat. A csalók viszont kizárólag a személyes adatokat akarják megszerezni, hogy azokkal további személyazonossággal kapcsolatos csalást vagy lopást kövessenek el.

7. Biztosítási csalás
A drága árucikkeket közzétevő eladókkal is gyakran kapcsolatba lépnek szélhámosok. A csalók vállalják, hogy kifizetik a szállítási költséget, ennek bizonyítékául egy hamis számlát küldenek. Emellett az eladótól előre egy biztosítási díjat is kérnek: mivel az összeg viszonylag kicsi az eladásra szánt tárgy értékéhez képest, az eladók gyakran belemennek az ilyen állítólagos díj kifizetésébe.

8. Beetetés, figyelemfelkeltés
A csalók gyakran kiváló minőségű terméket hirdetnek nagyon kedvező áron. Amikor a vásárló szeretné megvásárolni az akciós terméket, az eltűnik a rendszerből, a csalók pedig vagy egy hasonló terméket ajánlanak fel magasabb áron vagy egy rosszabb alternatívát.

 
Kezdőlap   Fogyasztóvédelem   Hírek   Levelek   Üzenetek   Tesztek   Oldalajánló   Könyvajánló   Kapcsolat   A lap tetejére