| |
|
|
|
|
|
|
|
Hogyan működnek?
Szűrés szűrőlisták alapján
A reklámblokkolók szűrőlistákat használnak, amelyek tartalmazzák a hirdetésekkel kapcsolatos URL-ek (webcímek) listáját.
Kérések megállítása
Amikor egy weboldal betöltődik, a böngésző hirdetéskéréseket küld a szervereknek. A reklámblokkoló ezeket a kéréseket ellenőrzi, és ha a kérés címe szerepel a szűrőlistán, blokkolja a hirdetés betöltődését.
A blokkolók megakadályozzák, hogy a böngészőben megjelenjen a hirdetések bármely típusa. Jellemzően szoftverekről és böngészős bővítményekről van szó. Azokat a betöltődő elemeket vizsgálják, amelyek tiltólistára tett domainektől származnak – tehát a hirdető cégektől, amelyek általában nem ahhoz a domainhez tartoznak, ahol a hirdetés megjelenik, így könnyen kiszúrható és megelőzhető a reklámjaik megjelenése. Ha egy honlapon bármilyen elemet reklámanyagnak vél a szoftver vagy bővítmény, akkor akadályozza a megjelenését.
A bannerek, szalaghirdetések és pop-up ablakok mellett a videós hirdetések elindulását is akadályozzák. A felhasználók szempontjából érthető az igény ilyen szolgáltatásra, hiszen amellett, hogy zavaróak lehetnek a hirdetések, a felhasználói élményt is ronthatják, illetve a böngészést is lassítják, és akkor még az online tevékenység nyomonkövetéséről nem is szólva.
Biztonságos a használatuk?
Csak az ismert reklámblokkolókban szabad megbízni, de még azok sem védenek a rosszindulatú vírusokkal és programokkal szemben, hiszen mindössze annyi a dolguk, hogy elrejtsék az online hirdetéseket.
Vannak olyan hamis applikációk, melyek ingyenes reklámblokkolóknak álcázzák magukat, azonban adatokat gyűjtenek a böngészési szokásairól és még sok más dologról.
Előnyei
A reklámblokkolók azoknak a rosszindulatú hirdetéseknek a megjelenését is akadályozzák, amelyekre kattintva kártékony programok kerülnek az eszközeinkre.
Jobbá teszik a böngészést, nem takarják ki bannerek és felugró ablakok azt a tartalmat, amire valóban kíváncsiak vagyunk.
Megakadályozzák, hogy a hirdetések lassítsák a weboldalak betöltését.
Gátolják, hogy a cégek nyomon kövessék online tevékenységünket.
A hirdetések blokkolása az eszközök akkumulátorát is kíméli.
Hátrányai
Számos honlap és online szolgáltatás számára a hirdetések jelentik az egyetlen, vagy a legfőbb bevételi forrást. Sok helyen tehát tulajdonképpen a hirdetések megjelenésével „fizetünk” a számunkra érdekes tartalomért, mint például a független médiumok oldalain. Tehát a reklámblokkolókkal a bloggereket, vloggereket, újságírókat, tartalomkészítőket, influenszereket fosztjuk meg bevételeiktől.
Sok hirdető és webfejlesztő új módszereket vet be a reklámblokkolók kikerülésére, így a normális és a kártékony céllal elhelyezett hirdetések sem mindig elkerülhetők.
Egyes hirdetők etikus hirdetési technikákat alkalmaznak, hogy a számunkra leginkább releváns és érdekes hirdetések jelenjenek meg – ezektől a valóban hasznos hirdetésektől is elzárjuk magunkat az ilyen programok használatával.
|
|