Vissza

 


Black Friday

Ha egy kereskedő akciósan kínál egy terméket, majd felemeli az árát, aztán ismét a korábbi, alacsonyabb ár szintjére csökkenti vissza a termék árát, és mindezt 30 napon belül teszi meg, akkor ezt nem nevezheti már akciózásnak, hiszen az új szabályok szerint a második jóárasítás pontosan 0 százalékos árcsökkentés lesz. Ez például az egymást viszonylag rövid ráhagyással követő fekete pénteki és karácsonyi árleszállításokkor lesz fontos: elcsúszott időzítésnél előfordulhatna, hogy az ínycsiklandó, 30 százalékos leárazás helyett 0 százalékos árcsökkentéssel próbálják meg rávenni az embert a fa alá való megvételére.

Jobban néz ki a helyzet, ha a kereskedő az előző akcióhoz képest 30 napon belül, és a korábbinál is nagyobb kedvezménnyel kelleti a portékáját. Ekkor azonban az új árcsökkentés mértékét a korábbi, alacsony árszinthez képest kell kiszámolni és feltüntetni. Így valós lesz az akciózás, legfeljebb nem lesz olyan látványos a plecsnin, és így nem korbácsolja fel annyira a vásárló fogyasztóösztönét:

Ha az akció megszakítás nélkül 30 napnál tovább tart, akkor a kötelezően feltüntetendő korábbi ár nem változik, az akció tartama alatt ezt a korábbi árat használja a kereskedő. Az akciós ár 30 napnál lehet hosszabb is, de ez nem vezethet a fogyasztók megtévesztéséhez, az indokolatlanul hosszú, akár fél évig is elnyújtott "akciók" alkalmazásával, mert ez a kormányzati útmutató szerint tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül.

A rendelkezések arra az esetre is kitérnek, ha a tipikus, Black Friday-es eljárással szemben a kereskedő nem fokozatosan árat emel, hanem fokozatosan árat csökkent. Ha lépcsőzetes, vagyis egyre nagyobb az árcsökkentés mértéke, akkor a feltüntetendő korábbi ár az árcsökkentés első alkalmazása előtti ár lesz. Ilyenkor már az egymás nyakára érkező akció mértékének százalékos közlése is sokkal jobban fog kinézni, mert akkor nem az előző lépcsőhöz képest kell számolni a százalékot, hanem mindig a kiinduló árhoz képest:

Ha viszont egy akciózás után 30 napon belül előbb árat emelnek, majd megint elkezdenek - ezúttal fokozatosan - árat csökkenteni, akkor az új, egyre nagyobb akciózást megint csak a korábbi, emelés előtti, alacsonyabb árhoz képest kell majd kiszámolni és feltüntetni.

Ha újonnan bevezetett termék akciózásáról van szó, mely még nincs 30 napja a piacon, akkor a korábbi árnak a megelőző 15 napon belüli árnak kell lennie. Ebből az is következik, hogy új termék esetén 15 napig nincs lehetőség akcióra, csak a bevezető ár használata lehetséges. A szezonális holmik, melyek idényről-idényre visszatérnek (pl. tavasszal a kerti szerszámok, nyáron a strandlabdák, télen a nagykabátok), nem minősülnek újonnan bevezetett terméknek, ott a 30 napos szabály a követendő.

Aki szombattól akciózik, annak az április 28-tól számított időszak legalacsonyabb árát kell feltüntetnie. A szabályok betartását a fogyasztóvédelem az ártörténet bekérésével ellenőrzi, és a kereskedőnek is hitelt érdemlően kell nyilatkoznia a korábbi árairól.

 
Kezdőlap   Fogyasztóvédelem   Hírek   Levelek   Üzenetek   Tesztek   Oldalajánló   Könyvajánló   Kapcsolat   A lap tetejére