Vissza

  

 

 


A BKK válasza

Tisztelt Selmeczi Balázs!

A BKK Üzletszabályzatának V.3. Jegyellenőrzés fejezete szerint „Mindazoknak, akik a BKK által szervezett, nem díjmentes fővárosi tömegközlekedési közszolgáltatások bármelyikét igénybe kívánják venni, a Szolgáltatók járműveire való felszállás (illetve ahol van peronzárvonal, a peronzárvonal átlépése) előtt rendelkezniük kell érvényesíthető és az adott járatra felhasználható jeggyel – amelyet az utazás megkezdésekor azonnal érvényesíteni szükséges –, érvényes bérlettel, utazási igazolvánnyal, vagy a díjmentességet igazoló okmánnyal (ez alól a hévnél van néhány esetben kivétel, részletesen lásd az V.1.1. kiegészítő hév menetjegyeknél).”

A V.1.1 Jegyek fejezet ehhez kapcsolódóan kimondja, hogy „A hév járművekre érvényes jegy, bérlet vagy utazásra jogosító egyéb okmány nélkül felszállni csak az alábbi esetekben szabad:

• Budapesten kívülre történő utazás, budapesti felszállás esetén: A kiegészítő hév menetjegy a héven az első jegyvizsgálat alkalmával a hév jegyellenőrnél is megváltható, megnevezve a felszállás helyét. Budapesten belüli szakaszra érvényes jeggyel vagy bérlettel ebben az esetben is rendelkeznie kell az utasnak.

• Budapestre történő utazás, Budapesten kívüli felszállás esetén: Az első jegyvizsgálat alkalmával váltható jegy (a Budapesten belüli szakaszra érvényes viteldíjat is beleértve), megnevezve a felszállás helyét.”

Amennyiben az utas olyan, Budapesten kívüli településen száll fel a HÉV-re, ahol nincs lehetőség jegyet venni, és Budapest felé utazik, akkor a HÉV-jegyellenőrtől megveheti a menetjegyét a külterületi és a belterületi szakaszra is. Ha viszont Budapestről indul, és Budapesttől távolodó irányba utazik (függetlenül attól, hogy belterületen vagy külterületen száll majd le), akkor már úgy kell felszállnia a járműre, hogy rendelkezik előreváltott budapesti BKK-jeggyel (amit a járművön kezelni is szükséges) vagy Budapest-bérlettel. A HÉV-menetjegyet viszont ebben az esetben is megveheti a HÉV-jegyellenőrtől, ha az úti célja a közigazgatási határon kívül van.

Ha viszont az utasnak nincs belterületre érvényes jegye, a Budapest közigazgatási határáig jegyellenőrzést végző BKK-jegyellenőrök, BKK-s HÉV-jegyellenőrök pótdíjazást kezdeményeznek vele szemben. (Munkatársaink akkor is pótdíjaznak, ha az utas Budapestre történő utazásához külterületen nem váltott a HÉV-kiegészítő menetjegye mellé a HÉV-jegyellenőrtől belterületi 350 Ft-os vonaljegyet, vagy a közigazgatási határ átlépése előtt nem kezelte azt.) A HÉV-vonat Budapest belterületén villamosként funkcionál, ezért a közigazgatási határon belül ugyanazok a szabályok érvényesek rá, mint a többi, közigazgatási határon belül közlekedő viszonylatra (buszra, trolira, metróra, villamosra stb.), tehát ha az utas Budapest belterületén száll fel és közlekedik a HÉV-vel bármely irányba – akár úgy, hogy a közigazgatási határt át sem lépi – mindig kell Budapest-bérlettel vagy vonaljeggyel rendelkeznie és azt a felszállása után azonnal kezelnie, különben a belterületen dolgozó, jegyellenőrzést végző munkatársaink pótdíjazást kezdeményeznek. A BKK Üzletszabályzatának V.4.1. Pótdíjazás fejezete szerint ugyanis Pótdíjat köteles fizetni az, aki jegy nélkül, érvénytelen (jegykezelő készülékkel nem érvényesített vagy lejárt érvényességű vagy többször kezelt) jeggyel, bérlettel, utazási igazolvánnyal utazik, nem rendelkezik egyéb, utazásra jogosító érvényes okmánnyal, illetve valamilyen kedvezményt jogosulatlanul vesz igénybe.”

A fentiek alapján a HÉV-jegyellenőr jogszerűen intézkedett az utassal szemben, aki nem rendelkezett Budapest közigazgatási határán belüli utazása és ellenőrzése során a HÉV belterületi szakaszára érvényes, kezelt vonaljeggyel. Mivel az utas feltehetően nem kívánt együttműködni a pótdíjazásban, ezért döntött kollégánk az utazásból történő kizárás mellett, amire a V.4.1. Pótdíjazás fejezet is lehetőséget ad: „A BKK jegyellenőrei pótdíj fizetésére kötelezhetik azokat, akik az utazási feltételekben foglaltakat nem tartják be. A pótdíj megfizetését megtagadó vagy személyi azonosságát hivatalos okmányból igazolni nem szándékozó személyeket, amennyiben nincs lehetőség hatósági intézkedés keretében megállapítani az utas személyazonosságát, a jegyellenőrnek az utazásból ki kell zárni.
A BKK jegyellenőrei jogosultak az utast kizárni az utas és a BKK között létrejött hálózat rendelkezésre-bocsátási szerződésből.” 2015. augusztus 13-án, éjszaka 22:00 óra után valóban csak az automaták állnak az utasok rendelkezésére az Örs vezér terén, mivel a viszonteladók és a pénztárak is addigra bezárnak, automatából azonban négy is működik az adott csomóponton: egy a HÉV-állomáson, három pedig az M2-es metróvégállomáson.
Az automaták közül háromnál volt lehetőség készpénzzel és bankkártyával is fizetni 2015. augusztus 13-án, 22:00 óra után, egy metróállomáson lévő automatánál azonban valóban nem működött a készpénzfizetési funkció, és csak bankkártyát fogadott el. Az utasnak azonban lehetősége lett volna a HÉV-állomás automatájánál vagy valamely másik, metróállomáson található automatánál jegyet venni, mivel a H8-as HÉV csak 22:27 órakor indult Gödöllőre. Javasoljuk tisztelt utasunknak, hogy váltson előre több jegyet, vagy vásároljon 10 db-os gyűjtőjegyet, így ha bármi probléma merülne fel, vagy sietség miatt nem tud másik jegyvásárlási lehetőséget keresni, akkor is mindig, minden esetben lesz nála érvényesíthető jegy, amit felszállásakor kezelhet. 2015. augusztus 14.

Üdvözlettel: Budapesti Közlekedési Központ, BKK Kommunikáció


A BKK-BKV utasbarát hozzáállása legendás, a fenti történet is erről szól. Akinek nincs menetjegye, ne utazzon – akkor sem, ha jegyet nem kapni.

A H8-as HÉV Cinkotán felszálló kalauza rugalmasan, emberségesen kezelhette volna a helyzetet, de a szabályzat miatt nem tette. Pórul járt az utas, s bevétele sem lett a közlekedési társaságnak – senki nem járt jól. Az utas nem átallott volna fizetni az utazásért, a jegypénztár zárva, működőképes kp-s automata nincs Budapest félreeső és néptelen külterületén, az Örsön. A bizakodó utas a második körben is elbukott, kiderült, a kalauz sem arra jó, hogy jegyet eladjon. Azt csak úgy tehetné, ha pótdíjaz is nyomban.

Előremutató azonban, a leírt esetben nem ordibáltak vele, nem leköpték vagy megütötték a „bliccelőt”, csak leszállították egy olyan állomáson, ahol persze szintén nem lehetett jegyhez jutni. A kivilágítatlan HÉV megállóban volt egy órája, hogy gondolkozzon, kinek az érdekében hozzák a rugalmatlan utazási szabályokat. Aztán felszállhatott jegy nélkül a következő HÉV-re, talán csak arra ügyelve, elkerülje a kalauzt.

(FVA)

[vissza]

 
Kezdőlapappap   Fogyasztóvédelem   Hírek   Levelek   Üzenetek   Tesztek   Oldalajánló   Könyvajánló   Kapcsolat   A lap tetejére